סודות ההעברה: הקלטת ערוצים בסיסיים
כנראה הדרך הגרועה ביותר שבה העברה יכולה להתרחש היא כאשר מקליטים את הקטע המוזיקלי הבסיסי של הופעת הלהקה בזמן שהזמר שר כקול מלווה. ללא הקול המלווה הלהקה תצטרך להיות מאומנת היטב ובעלת המון משמעת כדי לתת ביצוע טוב, ואפילו אז הביצוע יהיה כנראה מקצועי ולא בעל השראה ?
קטע בסיסי של ביצוע הלהקה כאשר הזמר של כקול מלווה. ללא הקול המלווה הלהקה צריכה להיות מאומנת היטב ובעלת המון משמעת כדי לתת ביצוע טוב, ואפילו אז הביצוע יהיה כנראה מקצועי יותר מאשר תחת השראה.
במהלך השנים, הקול המלווה הפך להיות חלק תיקני מטכניקת ההקלטה של להקה, ולעיתים נמצא כי הזמר יותר נינוח מאשר בזמן ההקלטה עצמה ונותן הופעה טובה יותר.
אבל נניח שהכוונה היא שהקול המלווה יוחלף, מה יקרה אם הקול של הזמר עובר למיקרופונים האחרים, והיכן יהיה מרכז הבעיה? כדי לענות קודם כל על השאלה השנייה, המועמדים הראשיים לקליטת ההעברה בהקלטת להקה רגילה יהיו המיקרופונים שמעל לתופים, מכיוון שמיקרופונים אלו הם הרחוקים ביותר ממקור הקול ויקבלו יותר מאשר כל מיקרופון תופים אחר, או מיקרופוני כלים מוגברים.
גיטרה אקוסטית או פסנתר המחוברים למיקרופון יהוו גם הם בעיה (במיוחד אם הזמר מנגן באחד מהם). נהיה נהוג במהלך השנים שהשיר לא צריך להיות שלם לחלוטין כאשר הלהקה מגיע לאולפן, ולעיתים אפילו לא התחילו אותו. מכאן, שאין צורך שלזמר יהיה מובן שלם של איך הוא או היא רוצים לשיר את השיר, ומאוד צפוי שהוא ייצא קצת שונה בכל פעם. כמו כן, זה לא בלתי אפשרי שהמילים ישתנו בין הקול המלווה והקלטת הקול עצמה.
בכל מצב, לא משנה מהם ההבדלים הקיימים בין הקול המלווה והקול הסופי שיופיעו בהעברה, והם עשויים להיות מאוד נשמעים. הדוגמה הקלאסית לכך היא השיר של לד זפלין (Led Zeppelin) "הרבה מאוד אהבה" (Whole Lotta Love) שבו הבדלים בין הקול המלווה והקול הסופי נשמעים בצורה ברורה מאוד לקראת סוף השיר.
דרך אחרת שבה ההעברה יכולה להציג בעיה בהקלטות היא אם כלי כלשהו הוקלט לצדו של כלי אחר, אולם אז מחליטים שאין בו צורך עוד. אז הטכנאי מוריד את המעמעם, ונחשו מה, הכלי עדיין נשמע בהעברה בערוצים האחרים. זה נשמע רע בגלל שזו טעות בברור, וניתן להקשיב לזה באופן מינימאלי בלבד.
הדרך השלישית שבה העברה יכולה להיות הפרעה לא רצויה היא כאשר קטע מעובד על ידי איקוולייזר או השפעה אחרת, והעברה ממכשיר אחר על אותו ערוץ מעובדת גם כן. בהחלט אפשרי למצוא, לדוגמה, שרמת האיקוולייזר שתרצה להפעיל על קטע היא מוגבלת על ידי ההשפעה הלא רצויה שיש לה על העברה ממכשיר אחר שנקלט על אותו ערוץ. עם זאת, טכנאי הקלטות לומדים את האומנות העדינה של פשרה, כך שאין זה בהכרח סוף העולם, אולם זו בעיה שממנה נשמח להיפטר.
כנראה הדרך הגרועה ביותר שבה העברה יכולה להתרחש היא כאשר מקליטים את הקטע המוזיקלי הבסיסי של הופעת הלהקה בזמן שהזמר שר כקול מלווה. ללא הקול המלווה הלהקה תצטרך להיות מאומנת היטב ובעלת המון משמעת כדי לתת ביצוע טוב, ואפילו אז הביצוע יהיה כנראה מקצועי ולא בעל השראה ?
קטע בסיסי של ביצוע הלהקה כאשר הזמר של כקול מלווה. ללא הקול המלווה הלהקה צריכה להיות מאומנת היטב ובעלת המון משמעת כדי לתת ביצוע טוב, ואפילו אז הביצוע יהיה כנראה מקצועי יותר מאשר תחת השראה.
במהלך השנים, הקול המלווה הפך להיות חלק תיקני מטכניקת ההקלטה של להקה, ולעיתים נמצא כי הזמר יותר נינוח מאשר בזמן ההקלטה עצמה ונותן הופעה טובה יותר.
אבל נניח שהכוונה היא שהקול המלווה יוחלף, מה יקרה אם הקול של הזמר עובר למיקרופונים האחרים, והיכן יהיה מרכז הבעיה? כדי לענות קודם כל על השאלה השנייה, המועמדים הראשיים לקליטת ההעברה בהקלטת להקה רגילה יהיו המיקרופונים שמעל לתופים, מכיוון שמיקרופונים אלו הם הרחוקים ביותר ממקור הקול ויקבלו יותר מאשר כל מיקרופון תופים אחר, או מיקרופוני כלים מוגברים.
גיטרה אקוסטית או פסנתר המחוברים למיקרופון יהוו גם הם בעיה (במיוחד אם הזמר מנגן באחד מהם). נהיה נהוג במהלך השנים שהשיר לא צריך להיות שלם לחלוטין כאשר הלהקה מגיע לאולפן, ולעיתים אפילו לא התחילו אותו. מכאן, שאין צורך שלזמר יהיה מובן שלם של איך הוא או היא רוצים לשיר את השיר, ומאוד צפוי שהוא ייצא קצת שונה בכל פעם. כמו כן, זה לא בלתי אפשרי שהמילים ישתנו בין הקול המלווה והקלטת הקול עצמה.
בכל מצב, לא משנה מהם ההבדלים הקיימים בין הקול המלווה והקול הסופי שיופיעו בהעברה, והם עשויים להיות מאוד נשמעים. הדוגמה הקלאסית לכך היא השיר של לד זפלין (Led Zeppelin) "הרבה מאוד אהבה" (Whole Lotta Love) שבו הבדלים בין הקול המלווה והקול הסופי נשמעים בצורה ברורה מאוד לקראת סוף השיר.
דרך אחרת שבה ההעברה יכולה להציג בעיה בהקלטות היא אם כלי כלשהו הוקלט לצדו של כלי אחר, אולם אז מחליטים שאין בו צורך עוד. אז הטכנאי מוריד את המעמעם, ונחשו מה, הכלי עדיין נשמע בהעברה בערוצים האחרים. זה נשמע רע בגלל שזו טעות בברור, וניתן להקשיב לזה באופן מינימאלי בלבד.
הדרך השלישית שבה העברה יכולה להיות הפרעה לא רצויה היא כאשר קטע מעובד על ידי איקוולייזר או השפעה אחרת, והעברה ממכשיר אחר על אותו ערוץ מעובדת גם כן. בהחלט אפשרי למצוא, לדוגמה, שרמת האיקוולייזר שתרצה להפעיל על קטע היא מוגבלת על ידי ההשפעה הלא רצויה שיש לה על העברה ממכשיר אחר שנקלט על אותו ערוץ. עם זאת, טכנאי הקלטות לומדים את האומנות העדינה של פשרה, כך שאין זה בהכרח סוף העולם, אולם זו בעיה שממנה נשמח להיפטר.
bpm הינה המכללה הגדולה והמובילה בישראל בתחום לימודי סאונד וטכנאות אולפן,מוסיקה והפקה.
למכללת bpm סניפים בתל אביב ובחיפה והינה נחשבת למוסד מוכר ומוערך בתעשייה.
http://www.bpm-music.com/
למכללת bpm סניפים בתל אביב ובחיפה והינה נחשבת למוסד מוכר ומוערך בתעשייה.
http://www.bpm-music.com/